Sunday, May 24, 2009

Sedikit tertekan...Moga dikurnia kesabaran


Assalamualaikum. Pertamanya maaf, saya sedikit tertekan sejak akhir-akhir ini hingga seakan mengabaikan amanah saya di university dan tanggungjawab pada sahabat-sahabat. Kadang-kadang seperti mahu terbang sebentar balik ke sana dan kembali bekerja tanpa gaji di sini kerana memikirkan taklif yang ditanggung dibahu. Moga Allah mengampuni dosa saya dan sahabat tolong maafkan saya dan fahamilah keadaan ini. Sungguh-sungguh saya tidaklah mahu menjadikan keadaan terlebih ekstrem, tapi hakikatnya begitulah. Dan malamnya terlantar keletihan tidak mampu mengangkat mata...ini rupanya situasi bekerja. Bagaimana apabila sudah bekerja dan meneruskan gerak kerja dakwah nnti? Apapun saya dan kawan sudah cukup bersabar dan menahan segala perasaan di dalam dada..hingga kami mengambil kata akhir “wahai diri, ini TARBIYAH mungkin?”
Ada juga sedikit manfaat. Tahukah anda, kes khalwat sekarang semakin meningkat? Itu yang berjaya ditangkap tak termasuk yang bersembunyi di dalam almari atau bilik air. Bermula dari umur 14 tahun hingga 70+++. Tiada peringkat umur mahupun beza warna kulit, panjang janggut dan lebarnya tudung. Na’uzubillah…ini juga satu tekanan selain dari power spek yang semakin bertambah. Seks bebas seakan menjadi satu perkara biasa. Sudah seperti barat lagaknya. Cuma bezanya Barat tanpa segan silu kita dengan penuh adab mungkin. Dan hakikatnya kebanyakannya bermula dari rapuhnya institusi keluarga….saya jadi sedikit memahami. Ini belum termasuk lelaki yang telah beristeri dan perempuan yang telah bersuami ditangkap khalwat. Belum termasuk dibawah rumah ibubapa sedang nyenyak tidur dengan tenang menganggap anak-anak diatas terikat dirumah. Sebaliknya anak diatas rumah membuka pintu tepat jam 12, untuk lelaki masuk dan membuat onar. Perkahwinan bukan semudah putar, rasa dan celup. Tapi ianya satu permulaan bagi sebuah kehidupan yang panjang yang perlu kita semai, baja, siram, petik dan jagai dari pelbagai makhluk perosak. Sungguh-sungguh reality masyarakat semakin parah. Lukanya seperti H1N1, hanya nampak seperti selsema dan demam sedikit sahaja. Tapi sebenarnya ia seperti barah dan penyakit bernanah di dalam. We have to face it, guys. Turun padang dan lihatlah realiti yang menyakitkan.
YA Allah selamatkan kami umat Mu. Kurniakan daku kesabaran dan kekuatan. TQ untuk
en. Ulum


Chaiyyok untuk semua!
p/s: to my sister, sedikit pesanan dari anisah tak bertauliah (huhu) ~ Kadang-kadang kita takkan mampu mencari kesempurnaan dalam gerak kerja manusia. Kerana hanya Allah yang maha sempurna. Boleh dikatakan environment yang kita impikan berbau harum dengan cara hidup Islam, seakan belum pasti akan dapat kita kecapi dalam masa yang singkat di dunia sekarang. Jika semua muslim hidup dengan gaya hidup Islam, ianya ni'mat tuhan tak terhingga. Tapi begitulah hidup ini, manusia itu berbolak balik dan uslub dakwah pelbagai perlu diguna. Usahamu sangat bermakna dan satu usaha terbaik. Mari kita sama-sama adaptasi di dalam kehidupan sebenar di dunia luar. Moga kita sama-sama kuat, sama-sama terus memahami dan menghadami maksud sebenar dunia yang hidup. Apapun carilah jalan yang dirasakan terbaik... Allah bersamamu. ~with love

2 comments:

sofiyyah said...

post yg menarik, dkt dgn kt.

kt kat tmpt pratikal kt ni pun dh umpama turun dlm dunia sebenar. yup. we really have to face it. menjadi da'ie itu tidak boleh gentar.

ma'akillah busyra :)

Asyraf Shari said...

Moga Allah permudahkan urusan komander, dalam menghadapi realiti pekerjaan. Apa yang penting, bekerja sebagai ibadah. All da best, bakal peguam ummah :)