Sunday, October 18, 2009

Hanya coretan lama penambah semangat

Coretan Syawal baru-baru ini yang tidak diposkan. Tulisan sudah lapuk, buat penambah semangat. Kepada sahabat k.g, geah dan Syidat dan sahabat2 yang lain….mari kita teruskan dengan keikhlasan dan penuh pengharapan! Buatlah keputusan terbaik yang dirasakan tenang dan kita takkan menemui penyesalan. Biarpun hakikatnya sangat sukar dirasakan. Allah Ma'ana

__________________________________________________________________________


Alhamdulillah…itu yang mampu saya ucapkan. Akhirnya kembali semakin sihat setelah 2 minggu yang tak menyihatkan. On meds~ Sampai tak pasal2 kena nebulizer and treatment. But im not sick, just not feeling well. Zaman dulu-dulu , saya selalu minta sakit. Sebab bila sakit kita akan ingat tuhan, kita akan selalu berdoa dan kita akan dapat berehat. End result : bila sakit = kita jadi baik. Tapi sekarang teori itu sudah tidak boleh digunakan. Bila kita minta sakit, ia menyusahkan diri kita dan orang lain. Banyak kerja tidak berjalan. Banyak meeting tidak dapat hadir. Dan orang tidak tahu bahawa we are suffering sumthing alone in our cubicle. Jadi sihat atau sakit, kena pergi dan kena buat coz that our responsibility. Apapun kepada mereka yang sakit, always bear in this hadis

“ Apabila seseorang tu redha dengan kesakitan maka kesakitan itu akan menjadi pembersih dosa-dosanya (hadith riwayat Bukhari)

Maksudnya lagi bertambah iman mereka yang sakit jika kita redha dan terus kuat untuk hidup. Dan sakit saya ini hanya sedikit tiada apa-apa jika dibandingkan ujian sakit kepada sahabat-sahabat yang lain. Yang pasti tidak dapat dibandingkan dengan sakitnya MATI!

MATI

Rasanya 2, 3 bulan ini banyak entry saya tentang mati. Tahukah anda if someone keeps thinking about death and losing, he/she is under stress J Ini pendapat satu article di klinik UIA yang sempat saya tengok. Tapi bagi saya tiada salah mengingati mati. ZikrulMaut. tahun ini tahun gembira dan tahun kesedihan. Gembira kerana bakal mendapat ramai anak saudara baru dan sedih kerana ramai mereka-mereka disekeliling saya pergi dulu menemui tuhan. He gives and He takes back. Because we are belong to HIM. Tanggal 10 syawal Abang Ipar saya telah dipanggil tuhan. Dan waktu itu saya juga tidak berapa sihat. Arwah meninggalkan seorang isteri dan 4 orang anak. Pemergianya agak tragis. Alhamdulillah, kakak saya sangat tabah dan begitu juga anak-anak saudara saya. Hakimi yang paling kecik, Kak Chik yang sangat rapat dengan babanya, Atiqah yang akan PMR dan Helmi yang kini memikul tanggungjawab.


Tapi saya pula yang tidak dapat menahan kesedihan berbanding mereka. Dengan dah memang selsema, maka bertambahlah lagi hingus mucus saya. Saya hanya mampu memeluk mereka dengan kuat dan memberi kata-kata semangat. Dan paling saya tidak mampu apabila memeluk Hakimi, this small boy is an orphan now. Dan saat mengebumikan, Baba saya yang membacakan talkin. Sangat syahdu. Seorang mertua membacakan talkin untuk menantunya yang pergi dulu That’s all to say. They are my child now.

Keluarga itu Madrasah kehidupan

Jika ada yang berkata, our life is nothing! He is totally wrong. Belajarlah dari kehidupan. Sebahagia manapun seseorang, pasti ada ujian yang diberikan. Dan sedasyat manapun kehidupan, disitulah letaknya pengajaran. Dan Allah itu sentiasa bersama yang pastinya. Ayat quran. Bagi saya, keluargalah yang banyak mengajar. Dan mak dan baba lah yang memainkan peranan utama. Biar tidak kaya harta, tapi kaya kasih sayang. Rumah itulah tempat bermula segalanya. Rumah kampung yang asalnya hanya pondok kecil tetapi semakin membesar itulah madrasah awal. Keluarga saya juga bukan terlalu sempurna, ada saja ujian yang melanda. Dan saya selamanya akan ingat kata-kata mak saya apabila pernah saya merungut tentang beberapa perkara. Mak saya menjawab dengan tenang. “ Xpa,inilah ujian untuk mak. Allah dah bagi banyak nikmat. Jadi dia uji sikit nak tengok kita macamna”. Dan baba, He is my Hero. Can’t explain by words. Dengan usia tua begini saya masih boleh bermain dengan janggut baba. T_T. Bagi saya, Inilah ni’mat termahal dari Allah setelah nikmat iman dan Islam, nikmat mempunyai ibu bapa. Saya juga perlu ingat mereka juga milik tuhan pencipta


Bersykurlah dengan apa yang kita ada dan tenanglah menghadapi ujian. Mungkin keluarga kita tidak bahagia, itulah ujiannya. Mugkin kita tiada ibu bapa, itulah ujiannya. Mungkin masalah kita hanya dengan manusia, itulah ujiannya. Atau mungkin kita selalu gagal, itulah ujiannya. Saya sedang memotivasikan diri saya sendiri dan harap dapat memotivasikan anda juga. If we don’t have a good friend or lovely parents. Remember we still have the great God with us. Hidup ini hanyalah satu rehlah yang singkat. Be strong and keep moving till we reach to the end~


Sama-sama sedekahkan Al-Fatihah untuk abang Ipar saya Abdul Rahman Bin Bilhaq. Doakan moga dia digolongkan Allah bersama orang-orang yang beriman.

No comments: