Friday, September 26, 2008

Jumaat terakhir...Ramadhan yang mendung




Subhanallah... Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Hari ini 26 Ramadhan, Jumaat terakhir. Langit kelihatan mendung. Sangat-sangat suram. Sambil hujan renyai-renyai membasahi bumi UIA. Mungkin semuanya sedih melepaskan Ramadhan pergi. Khatib hari ini mengatakan tentang Fathu Makkah dalam khutbahnya. Bagaimana Fathu Mekah berlaku, peristiwa bersejarah yang berlaku dalam bulan Ramadhan.

Semalam semasa saya melintasi Main Gate UIA semalam, sekilas pandang saya terpandang satu banner. Tidak dapat menangkap secara keseluruhan, namun anak mata saya terpandang Last Jumaah in Ramadhan, Al-quds Day. Dan hari ini baru saya tersedar Today is Al-Quds day!

Hari ini Jumaat 26 Ramadhan 1429H adalah hari Jumaat terakhir dalam Ramadhan kali ini. Sejak 1980, Imam Khomeini, pendiri kerajaan Revolusi Iran telah mengisytiharkan hari ini sebagai Hari Al-Quds dan disambut sebagai satu upacara besar di Iran.
Signifikannya Hari Al-Quds dengan kita seluruh umat Islam ialah inilah hari untuk kita semua:
Meningkatkan komitmen kita dalam perjuangan membebaskan Palestin.
Menyedari dan berwaspada dengan perancangan Zionisma dalam setiap lingkungan kita.
Memperingati segala jerih-payah saudara Islam kita di Palestin yang menjadi mangsa penjajahan Israel laknatulLah .

Terfikir sejenak, bagaimana saudara kita disana menyambut Ramadhan? Di UIA, suasananya sangat menenangkan dan mengamankan hati. (saya takkan lupakan bagaimana perasaan tarawikh di UIA). Jika di Malaysia pula dengan masjid yang banyak, siap disediakan moreh, berbuka, ifthar, dengan karpet tebal seinci, imam yang sangat hebat tapi kita masih tidak mampu meletakkan khusyuk dalam hati. Malah masih ada yang tidak berpuasa apatah lagi bersolat tarawikh. Di Palestine, dengan maut menunggu di mana-mana, dengan sekatan ekonomi, mereka masih tetap teguh beribadah pada tuhan. Ujian Allah itu dua. Satu ujian dengan kesenangan, satu lagi ujian dengan kepayahan. Kita diuji tuhan dengan kemewahan, kesenangan, keamanan yang memerlukan keimanan yang kuat untuk menghadapinya. Manakala sahabat kita di palestine di uji dengan kepayahan, kelaparan, ketakutan yang bukan sekadar perlukan keimanan yang kuat malah kesabaran yang tinggi.
Saya terbaca satu artikel, tajuknya Palestin lenyap tahun 2020???http://www.palestinkini.info/modules.php?name=News&file=article&sid=2324. Sama-sama kita memikirkannya.

Allahumma Ballighna Lailatul Qadr...
Ramadhan Kareem, 'eid Mubarak

No comments: