Thursday, January 1, 2009

WHAT A BEAUTIFUL WORLD

Sedih, kecewa dan terasa pedih hati. Tertunggu-tunggu sebelum ini bagaimana rupa tahun 2009 baru yang akan disambut rakyat Malaysia. Jika Awang Selamat sanggup mengosongkan kolumnya dalam Utusan Malaysia sebagai tanda protes apa yang berlaku di Palestine, bagaimana pula sebuah negara yang menjadi orang kuat OIC dan mengaku kita negara Islam menyambut tahun baru.

Saya tidak bermaksud untuk meng'kondem' negara sendiri atau saudara senegara dengan saya. I LOVE MALAYSIA. Cuma saya terasa sedikit kecewa kita masih mampu bergembira dengan sangat "LEBIH" sambil-sambil mendengar lagu WHAT A BEAUTIFUL WORLD sedangkan saudara kita di Gaza mendengar lagu-lagu sedih dari hujung-hujung muncung peluru berpandu. Saya tidak faham apa yang wonderfulnya sekarang? mugkinkah asap-asap dan percikan bom itu sangat cantik dan kelihatan seperti bunga api di malam merdeka?



Hadir sama, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Jeanne Abdullah; Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Mohd Fuad Ismail dan Pengerusi Kumpulan AmBank, Tan Sri Azman Hashim serta isteri, Tunku Puan Sri Arishah Tunku Maamor.
Perdana Menteri dalam amanatnya meminta warga Malaysia berwaspada dan berjimat cermat sekiranya berlaku perkara yang menyusahkan dan dengan kekuatan serta kesabaran perkara ini akan dapat diatasi.

Azman turut membuat persembahan menyanyikan lagu What A Wonderful World dan Bila Larut Malam. Sementara itu lebih 15,000 pengunjung membanjiri sekitar KLCC bagi menyambut Ambang 2009 bertemakan 'Pengalaman, Pengembaraan Melangkaui 2009'. Berita harian

Bukanlah maksudnya kita perlu berkabung 3hari 3malam sebagai tanda berkabung untuk Gaza. Tapi cukuplah kita menghentikan sambutan tahun baru yang sangat "BERLEBIHAN" ini sebagai tanda kita masyarakat dunia yang prihatin dan menolak kezaliman. Kita mengatakan bahawa kita menolak terrorisme, bukankah ini Terrorisme???


Jika kita mengatakan isu ini hanya utk orang Islam kita sebenarnya silap. Majlis sambutan tahun baru ini tak boleh dihentikan kerana kita berbilang kaum, ini adalah kesilapan kedua. Isu Palestine bukan lagi isu hanya untuk negara islam, tapi ia Isu dunia..isu hak asasi manusia. Jika haiwan yang hendak pupus dibunuh, kita membantah inikan pula manusia. Manusia ini pula sedang dibunuh kerana mempertahankan agama dan negara. Bukankah hubbul waton minal iman? Jika negara-negara bukan Islam turut mengadakan demo mengecam, kita sepatutnya berbuat lebih dari itu.


Apalah sangat jika sekadar hanya untuk mengira detik jam sampai pukul 12malam, kat rumah pun boleh. Sekadar menjadi tempat anak muda bersuka ria, sekarang ni pun dah banyak. Rugi sedikit sebab membatalkan takpe berbanding kerugian-kerugian besar seperti Jabatan bengkok Johor dll.



Ya, semua tahu kita telah berbuat sesuatu tanda protes, kita telah berdemo dan menghantar memorandum....

PUTRAJAYA: Malaysia sudah mengemukakan nota diplomatik kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki -moon, bagi mengecam dan mengutuk keganasan Israel terhadap penduduk Gaza yang mengakibatkan hampir 376 rakyat Palestin terkorban. Bantahan sama dihantar kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Ekmeleddin Ihsanoglu dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Condoleeza Rice yang meminta serangan berkenaan dihentikan serta-merta. BERITA HARIAN

tapi sebenarnya kita tidak serius kerana dalam masa yang sama masih mampu bermain-main.

Ini hanya curahan hati seorang rakyat Malaysia. Jika kita diduga tuhan dengan dugaan maha hebat seperti Palestine, (nauzubillah) apakah yang kita harapkan dari negara-negara saudara Islam kita untuk membantu dan bertindak?

Moga apa yang dirancang dapat direalisasikan.

Sehubungan itu katanya, satu mesyuarat tergempar OIC, akan diadakan di Jeddah Sabtu ini bagi membincangkan serangan terbaru berkenaan dan beliau akan menyampaikan bantahan mengenai serangan itu juga Malaysia meminta negara Arab bersatu dalam menangani pemasalahan Palestin. Berita harian-

Berdoa-berdoa untuk Palestine....mereka saudara kita, mereka wira kita!

p/s : Setakat ini tidak berminat menulis ttg apa-apa lagi kecuali palestine. saya bukan beremosi ya k.Nurul Suhadah...saya hanya meluah isi hati.ceewah...menurut Muhammad Herbawi Pre Alqa Friends Society UIAM td, diantara cara utk membantu Palestine ialah dgn menulis tentang palestin dan menyebarluaskan pada massa. Mesti ustaz pun menyokong saya. Saya kan adik yang baik:)


shoot me if you dare!



No comments: